22/02/2007

Pyhäkoululaisia

Testailin äsken naamavaalikonetta, koska eduskuntavaalit tapahtuvat tuossa tuokiossa ja kaikki keinot oman pikku ehdokkaan löytämiseksi pitää hyödyntää. Luulisin, että moni tekee valintansa paljon hataremmillakin perusteilla. No joka tapauksessa vaalikone arpoi minulle kolme osuvinta ehdokasta, joista eniten minua muistuttava on kristillisten Enni Vainionpää. Seuraavina tulee pari virkanaisen näköistä (lyhyet hiukset, silmälasit ja tiukka katse) demaria.

Tuloksen pohjalta päädyin sellaiseen mietelmään, että kristilliset arvot tai niiden puute eivät näy naamasta.

Kuriositeettina haluan vielä kertoa, että olen käynyt pienenä pyhäkoulussa, jota piti sama täti kuin leikkikouluakin. Hänen nimensä olen unohtanut (vinkkaa äiti, jos muistat!), mutta kaikki mukavat leikkikoulupäivät ovat säilyneet tallessa "kovalevyllä". Iso värikäs vahakangas, joka levitettiin pöydälle ennenkuin alettiin askarteleminen ja rauhallinen, leppoisa tunnelma. Muistaakseni järjestettyä ohjelmaa ei ollut useinkaan, vaan jokainen sai puuhastella mitä halusi. Välillä täti luki satuja ja kaikki kuuntelivat ringissä ympärillä. Erityisesti mieleen on jäänyt se, kun täti opetti minulle kengännauhojen solmimista. Solmin vieläkin poponi samalla hassulla tavalla.
Ai niin se pyhäkoulu...siitä muistan vain värikkäät kala- ja lintutarrat.

Edit: Mami soitti ja kertoi, että leikkikoulutädin nimi oli Hellu. Ja pyhäkoulutäti oli kuulemma joku muu täti.

No comments: